TUGASAN
Soalan : kaitan antara cabang falsafah dengan falsafah
pendidikan kebangsaan
Sememangnya terdapat hubungkait antara cabang falsafah
dengan falsafah pendidikan kebangsaan. Antara cabang falsafah yang dimaksudkan
itu adalah epistimologi, logik. Aksiologi, dan metafizik. Kesemua cabang
falsafah ini dapat dikaitkan dengan falsafah pendidikan kebangsaan. Antaranya jika
dilihat matlamat falsafah pendidikan kebangsaan itu sendiri adalah untuk
mewujudkan modal insan yang seimbang dari segi rohani, jasmani, intelek, emosi
dan sahsiah, juga untuk melahirkan insan yang berketerampilan, bermoral tinggi,
mampu bersaing,berwawasan serta mempunyai matlamat yang jitu. Dalam
cabang-cabang falsafah juga terkandung aspek yang mempengaruhi falsafah
pendidikan kebangsaan. Dalam semua cabang falsafah tersebut mengandungi aspek
yang menyokong kepada falsafah pendidikan kebangsaan. Dalam membina sahsiah,
moral dan keperibadian yang tinggi bagi seseorang pelajar, cabang falsafah ini
berkait rapat terutamanya falsafah aksiologi. Falsafah pendidikan
kebangsaan juga ingin melahirkan modal
insan yang berfikiran terbuka,mampu menyelesaikan masalah, berdaya saing dan berwawasan, di sini dapat
dilihat perkaitannya dengan cabang falsafah, terutamanya bagi falsafah logik.
kesemua aspek yang terkandung dalam cabang-cabang falsafah tersebut mampu
mencapai hasrat falsafah pendidikan kebangsaan yang dilihat membantu
mengembangkan matlamat pendidikan Negara. Cabang-cabang falsafah tersebut
diumpamakan sebagai panduan kepada falsafah pendidikan kebangsaan untuk
mencapai matlamat falsafah pendidikan kebangsaan.
Soalan :analisis falsafah pendidikan kebangsaan
dengan merujuk kepada pelbagai cabang falsafah.
Terdapat pelbagai cabang falsafah antaranya seperti
metafizik, epistimologi, aksiologi, dan logik. sememangnya jika dianalisis satu
persatu setiap cabang falsafah ini dapat dikaitkan dengan falsafah pendidikan
kebangsaan. Dalam falsafah pendidikan kebangsaan, menekankan pemilihan ilmu
yang sesuai untuk diajarkan kepada pelajar, maklumat-maklumat yang terkini dan ilmu
yang mampu memberi impak dan daya saing yang tinggi, ini berkait rapat dengan falsafah
epistimologi yang berkaitan dengan rasional untuk memilih bahan yang layak
untuk diajar dan dipelajari. Falsafah pendidikan kebangsaan juga berkaitan
dengan melahirkan generasi yang bermoral , berakhlak mulia, beriman dan amanah,
ini berkait dengan cabang falsafah aksiologi yang berhubungkait dengan nilai
seperti etika dan agama. Falsafah pendidkan kebangsaan juga berkaitan dengan
mewujudkan modal insan yang berfikiran kreatif dan kritis serta mampu
menyelesaikan masalah, ini dapat dikatkan dengan cabang falsafah logik yang
dimana tentang pemikiran tepat,teliti dan sistematik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan